Osteoporoza to stan chorobowy, w którym kości nie odnawiają się w swoim zwyczajnym tempie. Niekorzystnym zmianom sprzyja okres przekwitania, dojrzały wiek oraz występujące obciążenia genetyczne (chorobą dotknięta była matka lub ojciec). W skutek takiego procesu kości stają się miękkie i kruche, łatwo o ich zgniecenie i złamanie.

Osteoporoza jest jednak chorobą, którą można skutecznie zahamować i leczyć – pod warunkiem, że zostanie wcześnie wykryta.

Lato to bardzo dobry czas by zadbać o nasze kości. Aura sprzyja aktywnościom fizycznym, dostatek jest sezonowych przysmaków, którymi możemy się np. chłodzić, a te dostarczają nam jednocześnie wapnia, który wspoma odnowę kości i chroni przed osteoporozą.

Przysmaki na lato, które dostarczają wapnia

Przygotowane na bazie mleka lub jogurtu naturalnego koktajle owocowe

To nie tylko smaczne napoje chłodzące, ale także doskonałe źródła wapnia.

2 szklanki koktajlu wystarczą, by zaspokoić dziennie zapotrzebowanie na wapń.

Jedna szklanka (250 ml) zawiera ok. 300 mg pierwiastka.

Osoby z nietolerancją laktozy powinny pić mleczne napoje fermentowane (jogurt, kefir i mleko ukwaszone) jak i produkty z mleka koziego zastępując nimi świeże mleko krowie. Po ich spożyciu objawy nietolerancji laktozy się nie pojawiają.

Picie produktów na bazie mlecznej chroni organizm przed udarem słonecznym.

O czym wspominaliśmy jednym z wcześniejszych artykułów: Jak radzić sobie podczas upałów.

centrum diagnostyki obrazowej
dr. Łukasz Wyrobek

dr Łukasz Wyrobek dba o kości.

Lody

Jedna kulka waniliowych lub śmietankowych lodów to około 50 mg wapnia.

Jeśli tylko możesz, w gorące dni będą wspaniałym uzupełnieniem wapniowego jadłospisu.

Warzywa sezonowe

– Pietruszka (natka zawiera około 190mg wapnia)

fasola (163 mg), jarmuż (157 mg), botwina (97 mg), szczypior (93 mg), kapusta biała (67 mg), brokuły (48 mg), kalarepa (40 mg), por (40 mg).

– Gotowane lub surowe warzywo to smaczny i niezbędny składnik obiadu.

Polecamy gotowanie na parze, które jest szybsze od standardowego gotowania i zapobiega utracie cennych składników.

– Nasiona słonecznika – gdy tylko się pojawi, chrup je jako przekąskę, dodawaj do letnich surówek i sałatek. Dostarczą ci – 131 mg wapnai w 100 g.

– Awokado – 12 mg wapnia w 100 g.

Aktywnie spędzony czas to najlepszy sposób na wzmocnienie kości!

Szczególnie latem powinniśmy spędzać przynajmniej pół godziny w ruchu.

Wysiłek wzmocni kości i mięśnie.

Spacery w marszowym tempie, a lepiej bieganie, wędrówki, jazda na rowerze, rolki.

Zwłaszcza na urlopach, warto zadbać o porcję ruchu, a przebywając na słońcu dodatkowo dostarczasz organizmowi witaminę D niezbędną do przyswajania wapnia.

Wystarczy już 15 min dziennie, choć prawdzie efekty ćwiczeń powinny być zauważalne w wynikach po trzech miesiącach.

Centrum Diagnostyki Obrazowej – Rezonans magnetyczny Warszawa Centrum

Umów się na badanie! Zadzwoń: +22 623 83 13 lub +22 584 13 60